CURSA DE 24 DE ORE DE LA LE MANS
Sărbătorim 100 de ani de curse cu pasiune
Cursa de 24 de ore de la Le Mans este cea mai faimoasă și mai prestigioasă cursă auto din lume. Organizată pentru prima dată în 1923, cursa își sărbătorește centenarul în anul 2023. Michelin a câștigat evenimentul inaugural în parteneriat cu producătorul francez de vehicule Chenard & Walcker și a reprezentat începutul unei lungi povești de succes pentru anvelopele MICHELIN. Organizată de ACO (Automobile Club de l'Ouest), aceasta este o etapă a Campionatului Mondial de Anduranță FIA. Aceasta este cea mai lungă cursă din serie și se desfășoară pe cel mai lung și mai rapid circuit (lungime: 13,626 km / viteză medie: 240 km/h).
Pentru a urmări acest video, va trebui să accepți câteva cookie-uri de la platforma Youtube. Trebuie doar să dai clic pe butonul de mai jos pentru a deschide modulul de cookie.
Pentru a câștiga, există o singură regulă: mașina care parcurge cea mai mare distanță în 24 de ore câștigă.
În 2023, peste 325.000 de spectatori au asistat la victoria lui Ferrari 499P #51, care a parcurs peste 4659 km, respectiv 342 de tururi, cu o viteză medie de 194,1 km/h. La fel ca în anul 1923, cursa s-a desfășurat în condiții severe de ploaie: două reprize de ploi torențiale care au provocat pagube celor 62 de participanți. De asemenea, acestea au dus la mai multe întreruperi și, deși intensă, cursa a avut dificultăți în a-și stabili un ritm până în jurul miezului nopții de sâmbătă. În final, poziția de lider a avut parte de 40 de schimbări de-a lungul cursei în cele 24 de ore!
Allan McNish, de 3 ori câștigător al cursei de 24 de ore de la Le Mans (1998, 2008 și 2013), vă oferă în exclusivitate o privire în culisele fabricării anvelopelor noastre de curse! Cum sunt create, proiectate, fabricate și testate înainte de a fi montate pe mașinile care participă la cea mai mare cursă de anduranță din lume? Cum colaborează inginerii, tehnicienii și piloții pentru a obține cea mai bună performanță, care va duce în cele din urmă la victorie? Aflați mai multe în această serie de cinci episoade.
Pentru a urmări acest video, va trebui să accepți câteva cookie-uri de la platforma Youtube. Trebuie doar să dai clic pe butonul de mai jos pentru a deschide modulul de cookie.
Pentru a urmări acest video, va trebui să accepți câteva cookie-uri de la platforma Youtube. Trebuie doar să dai clic pe butonul de mai jos pentru a deschide modulul de cookie.
Pentru a urmări acest video, va trebui să accepți câteva cookie-uri de la platforma Youtube. Trebuie doar să dai clic pe butonul de mai jos pentru a deschide modulul de cookie.
Pentru a urmări acest video, va trebui să accepți câteva cookie-uri de la platforma Youtube. Trebuie doar să dai clic pe butonul de mai jos pentru a deschide modulul de cookie.
Pentru a urmări acest video, va trebui să accepți câteva cookie-uri de la platforma Youtube. Trebuie doar să dai clic pe butonul de mai jos pentru a deschide modulul de cookie.
Toate mașinile din clasele Hypercar și LMGTE Am concurează la Le Mans 24 Ore 2023 cu anvelope din gama MICHELIN Pilot Sport.
Spre deosebire de celelalte runde ale Campionatului de Anduranță Word, unde echipele sunt limitate la două tipuri de slick-uri, regulamentul pentru Le Mans 24 Hours permite utilizarea tuturor celor trei tipuri de slick-uri.
Hypercar-urile sunt clasa de top a celor mai puternice prototipuri din acest sport (aproximativ 1.000 CP). Categoria include mașinile LMH (Le Mans Hypercar) ale celor de la Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus și Vanwall), plus prototipurile LMDh (Le Mans Daytona hybrid) ale celor de la Porsche și Cadillac.
Pentru ediția centenară a Le Mans 24 Hours, anvelopele Michelin vor avea un marcaj colorat pe pereții laterali pentru a facilita identificarea mașinii care utilizează un anumit tip de anvelopă la un moment dat.
Michelin a fost nominalizat de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) și ACO ca unic furnizor de anvelope pentru prototipurile Hypercar. Regulamentul LMGTE Am permite o competiție deschisă între mărcile de anvelope, dar toți concurenții au ales să concureze cu anvelope Michelin din 2018.
Mai multe informații despre Cursa de 24 de ore de la Le Mans și despre anvelopele Michelin pentru această cursă sunt disponibile în Ghidul cursei din 2023.
Cu un număr de 32 de victorii categorice în palmares, inclusiv o serie de 26 de victorii consecutive din 1998, Michelin are o experiență extraordinară la Le Mans 24 Hours și o expertiză unică. Toate cele 16 prototipuri Hypercar care participă la cursa din 2023 sunt echipate cu anvelope MICHELIN Pilot Sport. Este pentru prima dată când Michelin a lucrat cu atât de multe mașini din clasa de top. Ferrari, Porsche, Cadillac și Peugeot s-au alăturat în acest an, alături de Toyota, care a fost primul producător auto de nivel global care s-a angajat la această categorie. Provocarea pentru Michelin este de a furniza acestor mașini cele mai competitive anvelope posibile, în încercarea de a câștiga centenarul Le Mans 24 Hours.
Sébastien Buemi
Sébastien Bourdais
Piloții Hypercar sunt toți profesioniști experimentați și reprezintă piloții de top ai curselor de anduranță. Pe listă figurează mai mulți foști câștigători ai cursei Le Mans, dar și foști piloți de Formula 1, precum Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi și campionul mondial de Formula 1 din 1997, Jacques Villeneuve.
Echipele LMGTE Am, care reprezintă patru mărci de top (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette), au ales să concureze echipați cu anvelope Michelin. Echipajul fiecărui șofer este un mix între profesioniști și amatori.
Porsche este brandul cu cea mai mare prezență ca număr de mașini la Cursa de 24h de la Le Mans, cu 4 Hypercars și opt Porsche 911 RSR înscrise în LMGTE Am. Porsche și Michelin sunt parteneri în motorsport de aproximativ 50 ani.
2023 | Guidi/Calado/Giovinazzi | Ferrari 499P |
2022 | Buemi/Hartley/Hirakawa | Toyota GR010 Hybrid |
2021 | Conway/Kobayashi/Lopez | Toyota GR010 Hybrid |
2020 | Nakajima/Buemi/Hartley | Toyota TS050 Hybrid |
2019 | Nakajima/Buemi/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2018 | Buemi/Nakajima/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2017 | Bernhard/Hartley/Bamber | Porsche 919 Hybrid |
2016 | Jani/Lieb/Dumas | Porsche 919 Hybrid |
2015 | Hulkenberg/Bamber/Tandy | Porsche 919 Hybrid |
2014 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2013 | Kristensen/McNish/Duval | Audi R18 e-tron quattro |
2012 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2011 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 TDi |
2010 | Dumas/Bernhard/Rockenfeller | Audi R15 TDi |
2009 | Brabham/Gené/Wurz | Peugeot 908 HDi FAP |
2008 | Capello/Kristensen/McNish | Audi R10 TDi |
2007 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2006 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2005 | Kristensen/Lehto/Werner | Audi R8 |
2004 | Kristensen/Ara/Capello | Audi R8 |
2003 | Kristensen/Capello/Smith | Bentley Speed 8 |
2002 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2001 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2000 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
1999 | Winkelhock/Martini/Dalmas | BMW V12 LMR |
1998 | McNish/Aïello/Ortelli | Porsche 911 GT1 |