Găsiți un distribuitor

Ce este rezistența la rulare?

Rezistența la rulare (RR) are un impact semnificativ asupra energiei necesare pentru deplasarea unui vehicul. De unde și legătura directă cu consumul de combustibil, pentru vehiculele cu motor termic - aproximativ 20% - sau autonomia bateriei, pentru vehiculele electrice. Designul anvelopelor poate permite reducerea RR.

Ce este rezistența la rulare?

În primul rând trebuie să ne asigurăm că înțelegem ideea de rezistență la rulare a anvelopelor. După cum o spune și numele, rezistența la rulare se referă la rezistența pe care o întâmpină anvelopele auto la contactul cu o suprafață. Cauzele principale ale acestei rezistențe sunt deformarea anvelopelor, rezistența aerodinamică și frecarea cu solul. 

Cu cât este mai mare rezistența la rulare, cu atât este necesară mai multă energie pentru învingerea acesteia. De unde și un impact considerabil al rezistenței la rulare a anvelopelor asupra consumului de combustibil (și asupra duratei de exploatare a anvelopelor). O creștere cu 30% a rezistenței la rulare provoacă o creștere cu între 3 și 5% a consumului de combustibil.

Rezistența la rulare este influențată de mai multe elemente: presiunea în anvelope, profilul benzii de rulare, diametrul, lățimea sau materialele utilizate pentru fabricația anvelopelor. De exemplu, referitor la presiunea în anvelope, studiile efectuate pe drumurile din Franța (1) au arătat că mai mult de 50% dintre vehicule au o presiune în anvelope cu cel puțin 0,3 bari mai mică decât cea recomandată. Acest lucru provoacă o creștere considerabilă a rezistenței la rulare: +6% pentru o presiune mai mică cu 0,3 bari și +30% pentru o presiune mai mică cu 1 bar.  

Anvelopele trebuie să fie și aderente

Astfel, rezistența la rulare anvelopelor este totuși necesară. O parte a rezistenței la rulare provocate de frecarea între suprafața drumului și anvelopă generează tracțiune, iar aderența este esențială pentru siguranță. Tracțiunea este forța necesară pentru a genera mișcare – și permite anvelopei să se deplaseze pe o suprafață, în loc să se rotească în gol.

Așadar, aveți nevoie de rezistența la rulare, dar nu și de pierderea de energie prin căldură pe care o generează. Este posibil ca o anvelopă să aibă atât o rezistență redusă la rulare cât ȘI o aderență bună?

Vă prezentăm anvelopele cu rezistență redusă la rulare!

Anvelopele cu rezistență redusă la rulare – cunoscute și ca LRR - sunt proiectate pentru a asigura reducerea pierderilor de energie – economisind astfel combustibil. Acest lucru este permis de inovații la nivelul tuturor elementelor anvelopei:

 - Construcția, forma și profilul anvelopei: arhitectura anvelopei, prin geometria și natura pliurilor interne și designul benzii de rulare au o influență semnificativă aspra gradului de deformare a anvelopei și deci asupra rezistenței la rulare.
- Greutatea anvelopei: pentru aceeași deformare, cu cât un obiect este mai masiv, cu atât se încălzește mai tare.
- Optimizarea amestecurilor de cauciuc și a diferitelor componente utilizate de anvelopă: este o sursă importantă de evoluție privind reducerea energiei absorbite de anvelopă.
 

MICHELIN e.PRIMACY: anvelope auto cu rezistență redusă la rulare

Cea mai eficientă anvelopă la clasa sa (2) din punct de vedere al rezistenței la rulare, anvelopa MICHELIN e.PRIMACY se remarcă atât prin o rezistență foarte redusă la rulare, cât și prin performanțe excelente la frânare. Rezistența redusă la rulare conferă 3 avantaje: consum redus de combustibil, emisii mai reduse de CO² și autonomie sporită.
În același timp, MICHELIN e.PRIMACY oferă performanțe excelente la frânarea pe ud, pentru o perioadă îndelungată de timp. Chiar și după 30.000 km, respectă standardele impuse pentru o anvelopă nouă. În general, numai 1% dintre anvelope reușesc să îmbine acest nivel al rezistenței la rulare (A) cu o frânare performantă pe ud (A/B). 

Referitor la consumul de combustibil, ce aduc în plus anvelopele cu rezistență redusă la rulare?

„Consumul de combustibil generat de anvelope reprezintă un rezervor din 5”, explică Cyrille Roget, directorul de cercetare-dezvoltare Michelin. „Acest lucru are legătură cu rezistența la rulare a anvelopelor. Și nu este de neglijat, dacă te gândești la cât combustibil consumăm. Așadar, anvelopa potrivită chiar te poate ajuta să economisești.”

Mai exact, datorită rezistenței reduse la rulare a anvelopei MICHELIN e.PRIMACY, șoferii economisesc aproximativ 0,21 litri de combustibil la 100 de kilometri și aproximativ 80 € pe durata de exploatare a anvelopei (3). În cazul unui vehicul electric, autonomia crește cu aproximativ 7%, comparativ cu alte anvelope din categoria sa – adică 30 km, pentru o autonomie estimată de 400 km (4).

Merită investiția în anvelope cu rezistență redusă la rulare?

Nu doar portofelul beneficiază de reducerea consumului de combustibil cu ajutorul anvelopelor cu rezistență redusă la rulare. Acestea reprezintă și un pas înainte către un condus mai ecologic. În cazul unui motor cu ardere internă, prin reducerea consumului de combustibil reduceți și utilizarea combustibililor fosili. Iar în cazul unui motor electric, autonomia mai mare înseamnă conectarea mai rară la rețeaua de electricitate care, în Europa, este alimentată în proporție de 40% cu energie produsă de centrale care ard combustibili fosili.

Cum se identifică rezistența la rulare a unei anvelope

În Europa, atunci când achiziționați o anvelopă, puteți găsi indicatorul privind rezistența la rulare pe eticheta acesteia. Există 3 parametri: eficiența energetică a anvelopei (care oferă informații privind rezistența la rulare), aderența anvelopei pe ud și nivelul de zgomot al anvelopei. Începând cu data de 1 mai 2021, aceste etichete vor fi actualizate: clasificarea se va face cu litere de la A la E, o pictogramă nouă pentru performanțele pe zăpadă/gheață și un cod QR care oferă acces la baza de date UE EPREL. Aflați mai multe despre cum se interpretează etichetele anvelopelor în Europa!

Mențiuni legale

(1) Date colectate pe autostrăzile din Franța în anul 2000, în timpul acțiunilor Michelin „Umflă-ți anvelopele”..

(2) Se consideră că MICHELIN e.Primacy face parte din categoria anvelopelor de vară Premium, alături de mărcile CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP, care nu sunt dedicate echipării originale (respectiv nu sunt proiectate pentru a îndeplini standardele specifice producătorilor de automobile), ci pot fi achiziționate de la distribuitori.
Testul privind rezistența la rulare - testele privind rezistența la rulare realizate pe aparatul de testare de Applus Idiada, la solicitarea Michelin, în iulie (pe anvelope noi) și august (pe anvelope uzate 2 mm) 2020, pentru dimensiunea 205/55 R16 91V și care compară MICHELIN e.PRIMACY (nouă: 5,58 kg/t și uzată: 5,13 kg/t) cu MICHELIN PRIMACY 4 (nouă: 7,74kg/t și uzată: 6,25 kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nouă: 7,17kg/t și uzată: 5,81 kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nouă: 6,39kg/t și uzată: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nouă: 8,93kg/t și uzată: 6,94 kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nouă: 7,97kg/t și uzată: 5,54kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nouă: 7,01kg/t și uzată: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nouă: 6,96kg/t și uzată: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nouă: 8,79kg/t și uzată: 6,97 kg/t).

(3) Când este nouă, anvelopa MICHELIN e·Primacy generează în medie o rezistență la rulare cu 2 kg/t mai redusă decât concurenții, care se traduce în o reducere a consumului de combustibil cu până la 0,21 l/100 km și a emisiilor de C02 cu până la 5 g, pentru un VW Golf 7 1,5 TSI sau o creștere a autonomiei cu până la 7%, pentru un VW e.Golf. 
În timpul utilizării, MICHELIN e·Primacy generează în medie o rezistență la rulare cu 1,5 kg/t mai redusă decât concurenții, care se traduce în economii de combustibil de până la 80 €. Această economie înseamnă emisii de CO2 mai reduse cu 174 kg. Avantajele în utilizare sunt estimate pe baza datelor medii aferente anvelopelor noi și uzate 2 mm, pentru a ține cont de performanțele în condiții reale - toate avantajele sunt estimate pentru o distanță de 35.000 km și un preț al combustibilului de 1,46 €/l (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 pentru primele 10 țări din punct de vedere al traficului pe teritoriul național și în străinătate - https://ec.europa.eu/ eurostat/web/transport/data/database). Economiile reale privind combustibilul și costul acestuia pot varia semnificativ în funcție de stilul de condus, vehicul sau presiunea în anvelope.

(4) Autonomie crescută a bateriei și reducere a emisiilor de CO2. Când este nouă, anvelopa MICHELIN e.Primacy generează în medie o rezistență la rulare cu 2 kg/t mai redusă decât concurenții, care se traduce în o reducere a consumului de combustibil cu până la 0,21 l/100 km și a emisiilor de CO2 cu până la 5 g, pentru un VW Golf 7 1,5 TSI sau o creștere a autonomiei cu până la 7%, pentru un VW e.Golf.

Drepturi de utilizare
Imagini și videoclipuri:
06photo/Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - David CHAMBRIARD 
Michelin