Care poate fi cauza uzurii excesive sau neuniforme?
Acest articol este despre cauzele uzurii excesive sau neuniforme a anvelopelor, prevenirea acesteia și cum puteți ști că a venit momentul să înlocuiți anvelopele.
Cauze ale uzurii anvelopelor
Cazul 1: anvelope uzate pe exterior (ambele margini) sau uzură rotunjită
Uzura excesivă a ambelor margini ale anvelopei, care provoacă un aspect rotunjit, nu plat, al benzii de rulare a anvelopei, poate indica o presiune prea mică în aceasta. Dacă anvelopa este umflată insuficient, sarcina pe suprafața de contact cu carosabilul nu este uniformă. Partea centrală a suprafeței de contact nu este susținută corect și sarcina este transferată cu precădere marginilor exterioare (denumite și umeri). Sarcina mai mare pe umeri provoacă o uzură mai rapidă a marginilor exterioare a anvelopelor.
Dacă anvelopa este umflată insuficient tinde să flexeze prea mult și să funcționeze la o temperatură mai mare decât cea normală. Acest lucru accelerează uzura cauciucului și sporește rezistența la rulare, care duc la creșterea consumului de combustibil al vehiculului.
Cum poate fi evitată uzura excesivă a marginilor exterioare ale anvelopei?
Pentru a preveni apariția acestei uzuri anormale, anvelopa trebuie umflată la presiunea recomandată cu ajutorul unui manometru care funcționează corespunzător, iar presiunea trebuie verificat cel puțin o dată pe lună, atunci când temperatura anvelopelor este la nivelul temperaturii exterioare.
Pentru presiunea recomandată, consultați manualul de utilizare al vehiculului sau eticheta de pe stâlpul ușii șoferului.
Cazul 2: anvelope uzate pe centru
Uzura excesivă a anvelopei pe centru poate indica o presiune prea mare în aceasta.
Dacă anvelopa este prea umflată, sarcina este suportată preponderent de partea centrală a benzii de rulare, care se uzează mai rapid decât marginile.
O ușoară uzură pe centru, în special la anvelopele din spate, de exemplu, poate fi o caracteristică specifică a modului în care producătorul a configurat vehiculul, dar problema trebuie verificată.
Cum poate fi evitată uzura excesivă pe centru?
Verificați presiunea în anvelope atunci când temperatura acestora este la nivelul temperaturii exterioare, folosind un manometru care funcționează corespunzător. Setați presiunea la valoarea recomandată de producătorul vehiculului.
Pentru presiunea recomandată, consultați manualul de utilizare al vehiculului sau eticheta de pe stâlpul ușii șoferului.
Cazul 3: anvelope uzate pe exterior, anvelope uzate pe interior (numai o margine) sau modele de uzură neuniformă a anvelopelor
Anvelopă uzată pe exterior
Anvelopă uzată pe interior (o margine)
Uzura excesivă pe o parte a anvelopei sau modelele de uzură neuniformă a anvelopelor pot indica o problemă la suspensia vehiculului. Acest tip de uzură poate apărea dacă geometria sau unghiul de cădere al roților este incorect sau dacă piesele suspensiei, cum ar fi bucșile sau amortizoarele, sunt uzate.
Exemple de opțiuni pentru reglarea geometriei și unghiului de cădere
UNGHI DE CĂDERE
GEOMETRIE
Cum se corectează geometria incorectă suspensiei?
Verificați geometria suspensiei vehiculului la un specialist, care poate regla diferitele unghiuri și înlocui piesele deteriorate sau uzate.
Aflați mai multe despre geometrie.
Cum știți când trebuie înlocuită o anvelopă?
Legea definește adâncimea minimă a benzii de rulare a anvelopelor. Pentru automobile, autoutilitare și vehicule 4x4, adâncimea minimă a benzii de rulare a anvelopelor trebuie să fie de cel puțin 1,6 mm pe o bandă continuă, pe ¾ din lățimea benzii de rulare și pe toată circumferința anvelopei.
Pe măsură ce uzura se apropie de acest prag, anvelopele trebuie înlocuite.
Aveți grijă:
Este responsabilitatea șoferului să se asigure că anvelopele sunt în stare bună. Utilizarea anvelopelor deteriorate poate duce la penalități pentru șofer.
Însă dacă înlocuiți anvelopele înainte ca grosimea benzii de rulare să ajungă la valoarea minimă admisă, costurile de exploatare a vehiculului, deșeurile și emisiile de CO2 vor crește.
Din fericire, există o modalitate simplă de a stabili dacă anvelopele trebuie înlocuite.
Indicator de uzură anvelopă
Un indicator de uzură anvelopă este o mică nervură cu înălțimea de 1,6 mm la baza canelurilor benzii de rulare, amplasată la diferite intervale de-a lungul pofilului anvelopei.
Dacă grosimea benzii de rulare ajunge la indicatorii de uzură, înseamnă că trebuie să înlocuiți anvelopa.
În zonele exterioare (pe umeri) este posibil să nu existe un indicator de uzură a anvelopei. În acest caz, cerința legală este ca anvelopa să prezinte caneluri.
Cum se identifică un indicator de uzură a anvelopei?
Indicatorii de uzură a anvelopei sunt poziționați transversal (de obicei pe canelurile principale), la diferite intervale în jurul circumferinței anvelopei.
În cazul anvelopelor MICHELIN, o mică siglă BIBENDUM pe flanc permite localizarea mai ușoară a indicatorilor de uzură a anvelopei.