Sfaturi și recomandări anvelope pentru autoturisme, SUV-uri și utilitare
In termeni simpli, rotația anvelopelor este procesul de schimbare a poziției anvelopelor unui vehicul. Ideea este să maximizăm durata de viață a unui set de anvelope auto. Rotația periodică va prelungi durata de viață a anvelopelor și va îmbunătăți performanțele acestora. Este important să rețineți că nu toți șoferii pot efectua rotația anvelopelor vehiculului așa cum doresc. Citiți mai departe pentru a afla mai multe.
Ce este rotația anvelopelor?
După cum am menționat, rotația anvelopelor înseamnă schimbarea poziției anvelopelor unui vehicul, de pe față pe spate sau de pe o parte pe cealaltă.
Motivul principal pentru care rotația anvelopelor funcționează este că anvelopele de toate tipurile tind să se uzeze diferit. Anvelopele de pe puntea motoare se uzează cel mai rapid, pentru că trebuie să transmită puterea și cuplul motorului. Acest lucru este valabil atât pentru vehiculele cu tracțiune față, cât și pentru cele cu tracțiune spate. Anvelopele de pe față au cel mai mult de suferit, deoarece majoritatea vehiculelor au tracțiune față. La vehiculele cu tracțiune spate este invers.
În astfel de situații vă recomandăm să mutați cele două roți din spate în față. Potențialul acestora este maximizat, astfel încât toate anvelopele se uzează uniform și rezistă mai mult.
Când trebuie efectuată rotația anvelopelor?
Rotația anvelopelor trebuie efectuată periodic, conform instrucțiunilor din manualul de utilizare a vehiculului.
Rotația anvelopelor trebuie efectuată aproximativ la fiecare 8.000 km - 10.000 km. Pentru unii șoferi, momentul corespunde cu revizia periodică. Momentul potrivit poate fi și atunci când treceți de la anvelopele de iarnă la cele de vară. Sau pur și simplu când cumpărați anvelope noi.
Când înlocuiți doar două anvelope, Michelin recomandă ca anvelopele noi sau cel mai puțin uzate să fie montate pe puntea spate, pentru a îmbunătăți controlul și siguranța vehiculului. Acest sfat se aplică vehiculelor cu tracțiune față și spate, echipate cu anvelope cu aceeași dimensiune pe față și pe spate.
Presiunea de umflare a anvelopelor trebuie reglată în funcție de recomandările producătorului vehiculului sau anvelopelor.
De ce este necesară rotația anvelopelor?
Utilizarea rotației anvelopelor ca măsură de întreținere preventivă va asigura uzura uniformă a anvelopelor.
Uzura anvelopelor este influențată de diferiți factori:
- Poziția motorului pe vehicul: dacă este poziționat în față, probabil că anvelopele din față sunt mai solicitate decât cele din spate. Prin urmare, anvelopele din față se vor uza mai repede.
- Dacă mergeți mult pe drumuri cu pietriș sau pe teren stâncos, anvelopele se vor uza mai rapid decât în cazul utilizării urbane sau pe autostradă.
- Majoritatea vehiculelor frânează mai mult cu roțile din față, ceea ce provoacă o uzură suplimentară în comparativ cu roțile din spate.
- Geometria incorectă a roților este un alt motiv pentru uzura accelerată.
Un alt motiv poate fi...volanul pe dreapta! În țările cu volan pe dreapta, virajele la dreapta sunt de obicei mai strânse decât virajele la stânga și, la fel ca un atlet pe o pistă, anvelopa stânga, de pe exterior, acoperă o distanță mai mare, iar acest lucru înseamnă o uzură mai mare decât pe dreapta!
Cum trebuie efectuată rotația anvelopelor?
În primul rând, profilul anvelopei va stabili regulile privind rotația anvelopelor vehiculului.
Bandă de rulare asimetrică, simetrică și direcțională
Anvelopele cu profil direcțional și asimetric pot fi folosite numai într-un singur sens de deplasare. Înseamnă că pot fi montate numai într-o singură poziție. Acest lucru este indicat pe flancul exterior al anvelopei printr-o săgeată, iar un flanc al acestui tip de anvelopă are marcajul „Outside” (exterior).
În cazul acestor anvelope rotația trebuie efectuată strict lateral. Anvelopa stânga față trebuie poziționată pe aceeași parte, dar în spate. Același lucru este valabil și pentru partea dreaptă.
Pe de altă parte, anvelopele simetrice nu sunt afectate de poziția roților în timpul rotației. Anvelopele simetrice au același profil pe partea stângă și pe partea dreaptă. Nu au direcție de montare. Nu vor avea nicio problemă să se rotească în oricare direcție. În concluzie, pot fi montate pe stânga sau pe dreapta, în față sau în spate.
Acestea fiind spuse, rotația anvelopelor va trebui să țină cont de tipul de tracțiune al vehiculului.
MODELE PREFERATE DE ROTAȚIE A ANVELOPELOR
Utilitare ușoare de pasageri și cu tracțiune integrală
Vizual A: vehicule cu tracțiune spate și integrală
Vizual B: vehicule cu tracțiune față
MODELE ALTERNATIVE DE ROTAȚIE A ANVELOPELOR PENTRU TOATE VEHICULELE
Utilitare ușoare de pasageri și cu tracțiune integrală
Vizual A: vehicule cu tracțiune spate și integrală
Vizual B: vehicule cu tracțiune față
2 MODELE DE ROTAȚIE A ANVELOPELOR
Utilitare ușoare de pasageri și cu tracțiune integrală
(Utilizați numai la achiziționarea a două anvelope sau a anvelopelor cu dimensiuni diferite pe punțile față și spate)
ROTAȚIE ALTERNATIVĂ PENTRU ANVELOPELE DIRECȚIONALE, DACĂ DEMONTAREA ANVELOPEI DE PE JANTĂ NU ESTE PRACTICĂ
MODELE DE ROTAȚIE PENTRU 2 ROȚI
Rotația anvelopelor cu crampoane
Direcția de rotație a anvelopelor cu crampoane nu trebuie schimbată niciodată.
Acest lucru se poate realiza prin rotația anvelopelor de pe față pe spate, pe aceeași parte a vehiculului.
Rotația anvelopelor: solicitați asistență de specialitate
Solicitați întotdeauna asistență de specialitate! Pentru rotația anvelopelor puteți apela la un specialist. În plus, un tehnician specializat în anvelope le va putea verifica, pentru a identifica eventualele probleme.
Găseşte anvelopa potrivită
Te rugăm să introduci vehiculul sau dimensiunea anvelopei
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo