Găsiți un distribuitor

Alinierea roților, echilibrarea roților: când se fac?

Alinierea roților sau echilibrarea roților incorectă poate avea consecințe asupra siguranței dvs. și asupra duratei de viață a anvelopelor dvs., rezultând costuri care ar fi putut fi evitate. 

În acest articol, vom analiza în detaliu ce înseamnă și când trebuie efectuată echilibrarea roților. Vom analiza de asemenea consecințele alinierii incorecte a roților și cum se rezolvă acest aspect.

Echilibrarea roților

Ce este echilibrarea roților?

Când vorbim despre echilibrarea roților, vorbim, de fapt, despre unitatea anvelopă + jantă. O roată poate fi debalansată atunci când una dintre zonele anvelopei sau jantei este mai grea sau mai ușoară decât celelalte. Această masă distribuită inegal creează dezechilibrarea. 

Echilibrarea roților este o intervenție care vizează compensarea roții cu o masă pentru a restabili echilibrul și a face optimă rotirea.

Cum ajung roțile dezechilibrate?

Adesea, când sunt montate anvelopei, există un mic dezechilibru la anvelopă sau la roată și aceste efecte se pot combina pentru a amplifica dezechilibrul dinamic. Prin urmare, echilibrarea dinamică trebuie efectuată sistematic atunci când anvelopele sunt înlocuite sau montate la loc.

Echilibrarea se asociază cu montajul. Acesta este efectuat sistematic de un specialist atunci când vă montează anvelopa.

De ce este importantă echilibrarea roților?

Dacă este destul de mare, orice dezechilibru la nivelul ansamblului roată și anvelopă poate genera vibrații la suspensie și structura vehiculului la anumite viteze. Astfel de vibrații pot nu doar face neplăcut condusul, dar pot accelera uzura benzii de rulare a anvelopei sau a altor componente ale suspensiei vehiculului. Uzura prematură conduce la costuri sporite, deoarece anvelopa va trebui înlocuită înainte de vreme.

Echilibrarea roților asigură că veți evita inconvenientul vibrațiilor inconfortabile în mașină și cheltuielile premature pentru înlocuirea anvelopei uzate neuniform.

Cum știu că roțile mele nu mai sunt echilibrate?

Principalul semnal este atunci când remarcați vibrații în timpul condusului, ceea ce provoacă disconfort. Puteți remarca aceste vibrații în volan, podea, tablou de bord sau scaune.

Dezechilibrul este adesea resimțit atunci când vehiculul ajunge la anumite viteze care reprezintă frecvențele naturale de vibrare în sistemele suspensiei și structura vehiculului de exemplu.

Când trebuie să apelez la echilibrarea roților?

Echilibrarea este mereu necesară la montarea anvelopei. Dacă ați lovit roata, de exemplu de o bordură, janta poate fi deteriorată și roata trebuie reechilibrată. Dacă aveți dubii, adresați-vă unui specialist.

Cum se face echilibrarea roților?

Specialistul utilizează o mașină de echilibrat roți pentru detectarea zonelor neechilibrate ale ansamblului anvelopă - jantă. Apoi așază greutăți pe exteriorul sau pe interiorul jantei, în locurile detectate de mașină, pentru a compensa dezechilibrul.

- Pe jantele de oțel: specialistul agață greutăți pe flanșele jantei.
- Pe jantele de aluminiu:  specialistul așază greutăți pe benzile adezive în spatele spițele pentru a evita deteriorarea jantei.

Echilibrarea roților în proximitate

Dacă ați observat o vibrație sau doriți să schimbați anvelopele, puteți găsi un specialist în proximitate folosind Localizator distribuitori.

Alinierea roților

Ce este alinierea roților?

Spre deosebire de echilibrare, care se referă, în mod normal, la ansamblul anvelopă - roată, alinierea este despre suspensia vehiculului. Alinierea suspensiei vehiculului înseamnă ajustarea unghiurilor roții la specificațiile producătorului. Aceasta include alinierea vehiculului și unghiul de cădere, după cum se va discuta mai detaliat în continuare.

Este o operațiune complexă care trebuie efectuată de către un specialist.

Cum știu că roțile mele nu mai sunt aliniate?

Uzura neuniformă a anvelopei sau durata de viață redusă a anvelopei sunt semne care pot indica o problemă de aliniere.

Dacă observați, de exemplu, că umărul anvelopei este mai uzat decât restul, trebuie urgent să procedați la verificarea alinierii suspensiei vehiculului și să o ajustați, dacă este necesar.

În aceste imagini sunt indicate zonele anvelopei care sunt afectate:

(1) Uzura cu bavură cu margini proeminente indică o aliniere incorectă.
(2) Uzura accelerată pe o parte a benzii de rulare a anvelopei, în interior sau în exterior, poate indica o aliniere incorectă a unghiului de cădere

Alinierea incorectă poate conduce la:

•    comportament modificat al vehiculului, în special menținere mai slabă pe șosea, care pune în pericol siguranța pasagerilor (vehiculul tinde să tragă lateral pe șosea).
•    uzură prematură a anvelopelor, având ca urmare necesitatea de a fi înlocuite înainte de vreme
•    consum excesiv de carburant.

Cum se poate deteriora alinierea roților?

Alinierea incorectă poate apărea după lovirea unei borduri, conducerea printr-o groapă sau, ca urmare a unor situații mai grave, cum ar fi accidentele.

De ce este importantă ajustarea alinierii roților?

Alinierea corect ajustată a roților ajută la optimizarea manevrabilității vehiculului și a duratei de viață a anvelopei.

În plus, economisiți bani, deoarece:

•    anvelopele durează mai mult
•    folosiți mai puțin carburant

Cum ajustez alinierea roților?

Alinierea se face de către un specialist echipat. El face ajustările necesare conform recomandărilor producătorului pentru a optimiza comportamentul vehiculului.

În timpul verificării geometriei, sunt verificate diferite ajustări, inclusiv paralelismul și unghiul de cădere, care au impact direct asupra longevității anvelopelor.

1/ Alinierea sau unghiul de convergență

Alinierea sau unghiul de convergență se referă la roțile de pe același ax.

Stânga: roțile din față au un defect „toe-in”: sunt îndreptate spre interior.
Dreapta: roțile din față au un defect „deschidere”: sunt îndreptate spre exterior.

Stânga - În țările cu volan pe dreapta, se petrece invers. Șoferul compensează direcția spre dreapta, ceea ce uzează prematur anvelopa dreaptă. 

Dreapta -În țările în care șoferii au volanul pe stânga, înclinarea șoselei trage mașina spre dreapta. Șoferul direcționează, prin urmare, spre stânga pentru a compensa. În acest caz, anvelopa de pe stânga se va uza cel mai mult.

2/ Unghiul de cădere

Unghiul de cădere este înclinarea roții de la verticală atunci când vehiculul este privit din față.
Stânga - În stânga un unghi de cădere negativ.

Dreapta - În dreapta un unghi de cădere pozitiv.

Dacă acest unghi este prea mare, anvelopa se va uza inegal.

- Unghiul de cădere pozitiv este atunci când partea de sus a roții se deplasează spre exteriorul vehiculului. Dacă unghiul de cădere pozitiv este prea mare, anvelopa se uzează pe părțile exterioare.

- Unghiul de cădere negativ este atunci când partea de sus a roții este înclinată spre interiorul vehiculului. Dacă unghiul de cădere negativ este prea mare, anvelopa se uzează pe părțile interioare.

Unghiul de cădere este studiat și ajustat pentru fiecare vehicul pentru a se menține anvelopa cât mai plată posibil pe sol, în linii drepte și la viraje. Dacă există o diferență prea mare în unghiuri între roțile din față, vehiculul tinde să tragă mult lateral.

Când trebuie verificată alinierea roților?

Se recomandă verificarea alinierii roților atunci când constatați uzura neuniformă a anvelopelor dvs., dacă detectați modificări la manevrabilitate sau direcție și când montezi anvelope noi.

Uzura anvelopei este verificată în timpul inspecției tehnice a vehiculului. Dacă tehnicianul constată o uzură anormală, vă poate recomanda să verificați alinierea.

Alinierea roților în proximitate

Puteți utiliza selectorul nostru de distribuitori: vă va ajuta să găsiți în proximitate un specialist în anvelope.