tiresealant 1

Cum se montează o roată de rezervă?

Sfaturi și recomandări anvelope pentru autoturisme, SUV-uri și utilitare

Imobilizarea ca urmare a unei pene de cauciuc este un eveniment neplăcut des întâlnit, cu care orice șofer se confruntă la un moment dat. De aceea este esențial să știți exact cum se montează o roată de rezervă la nevoie – și să vă asigurați că aveți la dispoziție toate echipamentele necesare pentru a înlocui rapid o roată cu pană, astfel încât să vă puteți continua călătoria cât mai rapid posibil. 

Schimbarea unei roți cu pană cu roata de rezervă

Din fericire, dacă știți ce aveți de făcut schimbarea unei roți nu este prea dificilă. În continuare vă prezentăm pașii simpli pe care trebuie să-i urmați pentru rezolvarea penei de cauciuc și răspundem la câteva dintre cele mai frecvente întrebări despre schimbarea unei roți cu pană

Înainte de a porni la drum, trebuie să vă asigurați întotdeauna că aveți la bord toate sculele necesare pentru schimbarea roții de rezervă. Majoritatea acestor scule sunt livrate odată cu vehiculul, dar altele sunt echipamente suplimentare utile pe care le puteți păstra în torpedo, pentru o gamă largă de eventuale situații de urgență, cum ar fi o lanternă sau un kit de pană.

95335891 l

Echipamente esențiale de care aveți nevoie pentru schimbarea unei roți:

  • Un cric
  • Un manual de utilizare a vehiculului
  • O roată de rezervă umflată corect (asigurați-vă că verificați periodic presiunea în roata de rezervă!)
  • O cheie pentru roți 
     

Echipamente suplimentare utile

  • O lanternă
  • Cale pentru roți
  • Kit de pană

Un ghid pas cu pas

Pasul 1: Părăsiți carosabilul și găsiți un loc sigur 

Imediat ce realizați că aveți o pană de cauciuc încetiniți și evitați bruscarea vehiculului. Căutați o porțiune de drum dreaptă cu teren plat, cum ar fi o parcare sau, dacă este cazul, un acostament tare cu spațiu suficient de manevră în jurul vehiculului. 

Pasul 2: Parcați vehiculul și activați luminile de avarie

Rețineți că trebuie să lucrați la vehicul într-o locație sigură, în care este permis acest lucru și că vehiculul trebuie să se afle pe o suprafață stabilă. Asigurați-vă că șoferii celorlalte vehicule cunosc situația în care vă aflați, prin activarea luminilor de avarie, în special dacă sunteți în apropierea unui drum aglomerat. Nu uitați să purtați vesta reflectorizantă și să amplasați un triunghi reflectorizant la câțiva metri în spatele vehiculului.  

Pasul 3: Amplasați cale de blocare a roților

Dacă aveți cale de blocare a roților, amplasați-le în jurul roților de pe partea opusă celei cu pană, pentru a împiedica o eventuală deplasare a vehiculului (de ex. dacă roata cu pană este pe spate, amplasați calele pe față). Roțile trebuie blocate, frâna de mână activată și transmisia cuplată (sau poziția parcare pentru vehiculele cu transmisie automată), astfel încât vehiculul să nu se poată deplasa.

Pasul 4: Verificați dacă aveți toate echipamentele necesare 

Scoateți din vehicul cricul și cheia pentru roți și consultați manualul vehiculului, pentru a vedea dacă există informații specifice modelului dvs. de vehicul. Identificați roata de rezervă, care de obicei se află într-un compartiment din podeaua portbagajului și verificați dacă este umflată corespunzător. Dacă există o locație sigură în care să amplasați roata, cum ar fi o zonă cu iarbă din apropierea vehiculului, scoateți-o și amplasați-o cu grijă în această locație. 

Pasul 5:  Scoateți capacul roții cu pană

Dacă roata are un capac care acoperă piulițele de roată, demontați-l folosind capătul plat al cheii pentru roți. Amplasați capacul deoparte. 

Pasul 6: Slăbiți piulițele roții cu pană

Utilizați cheia pentru roți și slăbiți piulițele de roată, aflate chiar sub capacul de roată. De obicei acestea sunt rotunde sau hexagonale și pot fi slăbite prin apăsare și rotire în sens antiorar. Nu le demontați complet, slăbiți-le aproximativ ½-1/4 de tură pentru a le debloca. .

Pasul 7: Ridicați vehiculul pe cric

Amplasați cricul sub șasiul vehiculului, în apropierea roții cu pană – puteți constata că vehiculul are de fapt o zonă metalică expusă, proiectată special pentru amplasarea unui cric. Pentru detalii complete consultați manualul de utilizare și evitați deteriorarea vehiculului.

După montare, rotiți mânerul cricului în sens orar până când roata cu pană se ridică puțin de la sol. Amplasați mânerul cricului sub vehicul pentru a-l asigura și nu lăsați niciodată vreo parte a corpului sub vehicul în timp ce este susținut de cric. 

Pasul 8: Demontați piulițele de roată

Continuați să deșurubați piulițele de roată până când le puteți demonta complet și amplasați-le deoparte, într-o locație sigură. 

Pasul 9: Scoateți roata

Prindeți roata și trageți-o cu grijă de pe butuc, apoi amplasați-o deoparte în siguranță, astfel încât să nu se rostogolească. 

Pasul 10: Montați roata de rezervă

Luați roata de rezervă și aliniați-o cu prezoanele de roată, până când capătul acestora intră prin jantă. Amplasați piulițele de roată la loc, strângeți-le pe toate la mână și apoi verificați dacă sunt bie strânse. 

Pasul 11: Coborâți vehiculul până când atinge solul

Coborâți cricul până când roata de rezervă atinge solul, fără însă a susține întreaga greutate a vehiculului. Strângeți cât mai bine piulițele de roată cu cheia. 

Pasul 12: Finalizați coborârea vehiculului

Coborâți complet vehiculul, verificați din nou dacă piulițele de roată sunt bine strânse și apoi scoateți cricul. 

Pasul 13: Montați capacul de roată

Dacă puteți utiliza capacul de roată pe roata de rezervă, montați-l acum. În caz contrar, depozitați-l în siguranță.

Pasul 14: Strângeți toate echipamentele

Amplasați roata cu pană în locul roții de rezervă și asigurați-vă că nu uitați echipamentul propriu în timp ce strângeți. 

Pasul 15: Verificarea finală

Rețineți că presiunea în roata de rezervă trebuie să fie suficientă pentru a asigura continuarea în siguranță a călătoriei. Dacă aveți neclarități pe care doriți să le lămuriți de urgență, consultați agentul dvs. de asistență rutieră. Acesta poate schimba roata de rezervă pentru dvs. și trebuie să se asigure că vehiculul este sigur pentru deplasare până la cel mai apropiat service, în vederea evaluării. 

Întrebări frecvente:

Cât de mult puteți utiliza o roată de rezervă? 

În funcție de tipul roții de rezervă pe care o aveți, de obicei aceasta nu este proiectată pentru a fi utilizată o perioadă lungă de timp – sau la viteze mari. Unele modele de vehicule au spațiu numai pentru roți de rezervă mai mici, care nu ar trebui utilizate la viteze mai mari de 80 km/h, deoarece nu asigură aceeași tracțiune și același comportament rutier pe vreme nefavorabilă. Rețineți că roata dvs. de rezervă poate avea o anvelopă pentru alt anotimp față de cele montate pe vehicul.

După montarea roții de rezervă, mergeți la un specialist în anvelope cât mai curând posibil, pentru a vă asigura că roata este sigură și pentru a verifica roata cu pană. Dacă roata de rezervă este pentru utilizare temporară sau are o dimensiune mai mică, trebuie să respectați restricțiile privind utilizarea, așa cum sunt descrise în manualul de utilizare a vehiculului. Dar ca regulă, mergeți la service cât mai curând posibil, pentru a face o evaluare completă și a înlocui roata cu pană cu una nouă.

Când trebuie înlocuite anvelopele?

Se recomandă ca anvelopele să fie înlocuite o dată la 10 ani. Cu toate acestea, dacă observați că anvelopa este deteriorată sau a atins mai rapid limita legală de uzură a benzii de rulare, trebuie înlocuită. 

Ca regulă generală, trebuie să verificați anvelopele la un specialist la fiecare 5-6 ani.

Cât durează montarea roții de rezervă pe vehicul?

În funcție de abilitățile dvs., o roată cu pană se poate schimba cu roata de rezervă în mai puțin de 30 de minute, dar asigurați-vă că nu vă grăbiți și că parcurgeți în siguranță fiecare pas. De asemenea, presiunea în roata de rezervă trebuie să fie corespunzătoare. Este important să verificați periodic presiunea în roata de rezervă, cu ocazia fiecărei verificări de siguranță la un specialist. Dacă aveți neclarități, vă recomandăm să exersați schimbarea unei roți într-o locație sigură, cum ar fi în parcarea de la domiciliu.

Înainte de a porni la drum trebuie să vă asigurați întotdeauna că aveți la bord toate sculele necesare pentru schimbarea roții de rezervă, dacă este cazul. Majoritatea acestor scule sunt livrate odată cu vehiculul, dar altele sunt echipamente suplimentare utile pe care le puteți păstra în torpedo, pentru o gamă largă de eventuale situații de urgență, cum ar fi o lanternă sau un kit de pană. 

map search desktop

Găsiți rapid un magazin de anvelope din apropierea dumneavoastră

Caută după
Adresă, Oraș sau Cod poștal
Autoturism
  • Autoturism
  • Motocicletă
Află locația mea
Caută
Folosiți un browser web care nu este acceptat
Folosiți un browser care nu este acceptat de acest site, ceea ce înseamnă că este posibil ca unele funcții să nu se comporte corespunzător. Astfel, este posibil să apară comportamente ciudate când navigați. Utilizați sau actualizați/instalați unul din următoarele browsere pentru beneficia pe deplin de acest site web