Adâncimea benzii de rulare a anvelopei și limita legală
Performanțele unei anvelope
Principalele funcții ale unei anvelope sunt transportarea unei sarcini și accelerarea, frânarea și virarea vehiculului. Dar pe lângă aceste funcții, o anvelopă trebuie selectată pentru performanțele pe care le așteptați de la aceasta, care depind de domeniul de utilizare.
Modul în care este proiectată o anvelopă îi permite să fie mai performantă în anumite condiții decât în altele. Iar pentru a obține performanțele dorite, banda de rulare joacă un rol decisiv.
Canelurile benzii de rulare sunt esențiale pentru performanțe. În funcție de design, acestea sunt mai eficiente în anumite condiții, pe zăpadă, pe carosabil uscat sau umed.
Adâncimea benzii de rulare a anvelopei influențează și performanțele. De exemplu, este importantă pentru drenarea apei, la deplasarea pe carosabil umed. Acest lucru asigură menținerea contactului anvelopei cu solul și întârzie efectul de acvaplanare la viteze mai mari.
Care este adâncimea benzii de rulare la o anvelopă nouă?
Aceasta depinde de anvelope și de producător, dar iată ce este important de știut: banda de rulare trebuie să fie suficient de groasă pentru a asigura o durată lungă de viață a anvelopei.
Însă dacă banda de rulare este prea adâncă, va consuma și prea multă energie în timpul deplasării, și deci combustibil, ca urmare a căldurii pe care cauciucul o degajă atunci când se deformează.
De aceea, adâncimea benzii de rulare a anvelopei este proiectată de producător pentru a asigura cel mai bun echilibru între durata de viață a anvelopei și consumul de combustibil de care sunt responsabile anvelopele.
Care este limita legală de uzură pentru adâncimea benzii de rulare a anvelopelor?
Adâncimea minimă a benzii de rulare este de 1,6 mm. Acest lucru înseamnă că, dacă anvelopele au atins această limită, este obligatoriu să fie înlocuite, pentru a evita afectarea siguranței și încălcarea legii.
Dar înseamnă și că este prematur ca anvelopele să fie înlocuite înainte de atingerea acestui prag. Acest paragraf explică modul în care se verifică dacă s-a atins pragul de uzură.
MICHELIN proiectează anvelope cu performanță făcută să dureze.
Adică poate oferi performanțe excelente până la ultimul kilometru, atunci când se atinge limita de uzură.
Există 2 motive principale pentru care MICHELIN optimizează longevitatea anvelopelor sale: înlocuirea mai rară a anvelopelor economisește timp și este mai ecologică. De aceea MICHELIN proiectează anvelope care își păstrează performanțele până când este atinsă adâncimea minimă a benzii de rulare.
Verificarea benzii de rulare a anvelopei
Specialiștii utilizează o sculă specială pentru verificarea limitei legale de uzură a anvelopei, cunoscută și ca șubler de adâncime. Dacă nu dețineți unul, puteți afla cu ușurință cât de uzate sunt anvelopele cu ajutorul indicatorilor de uzură, care pe anvelopele MICHELIN se regăsesc în dreptul Omulețului Michelin.
Dacă anvelopa se uzează până la indicatorii de uzură (adică limita legală de uzură), trebuie înlocuită.